Kochane dzieci i rodzice!

Nie możemy się teraz wspólnie uczyć i bawić. Przesyłamy Wam więc kilka pomysłów opracowanych przez nas, abyście mogli wesoło i ciekawie spędzić czas w domu. W tym tygodniu zajmiemy się tematyką patriotyczną.

Miłej zabawy.

Patriotyzm wyraża się w przywiązaniu do ojczyzny, obyczajów oraz kultury narodowej,a także w szacunku dla ludzi. Zbliżające się majowe święta, są doskonałą okazją do kształtowania u dzieci postawy patriotycznej.

 

1 maja – Międzynarodowe Święto Pracy (od 1890 roku) . W Polsce zostało ogłoszone w 1899 roku.

2 maja – Dzień Flagi Rzeczypospolitej(od 2004 roku).

Obowiązująca flaga Rzeczypospolitej Polskiej jest prostokątem o proporcjach 5:8 podzielonym na dwa poziome pasy: biały (u góry) i czerwony. Dopuszcza się także wieszanie flagi w formie pionowej wstęgi: wówczas barwa biała powinna znajdować się po lewej stronie (widok z przodu).

3 Maja –  Święto Konstytucji. Święto to zostało wprowadzone na pamiątkę uchwalenia przez Sejm Wielki Konstytucji 3 Maja w 1791 r. Dzień ten został uznany świętem 5 maja 1791 roku. Od 1946 roku świętowanie tego dnia było zakazane przez władze aż do roku 1990.

Temat tygodnia: „Polska- moja ojczyzna”

Kształtowanie postawy patriotycznej w kontekście tożsamości narodowej.
– Kształtowanie szacunku dla własnego państwa oraz poczucia tożsamości narodowej,
– Nabywanie większej świadomości narodowej.
– Poznanie legendy „Lech, Czech i Rus”
– Zapoznanie z wyglądem mapy Polski.

– Zapoznanie z symbolami narodowymi Polski (godło, flaga, herb)

– Wprowadzenie litery „J”

 

1. Rytmiczna rozgrzewka:
https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464

 

2. Opowieść ruchowa „Skok przez Polskę”: dzieci naśladują wykonywane czynności.

 

Zapoznanie dzieci z mapą konturową Polski oraz rozmowa na pytania:

– jak nazywa się wasz kraj/ ojczyzna w którym żyjesz ?

– w jakim języku do siebie mówimy i kim jesteśmy?

– obrysowywanie palcem konturów Polski
– wskazanie gdzie na mapie znajdują się góry, morze, Warszawa, rzeka Wisła

 

Jesteśmy nad Bałtykiem, fale uderzają o brzeg i szumią (dzieci naśladują odgłosy: szuuuu, szuuuuu). Przed wskoczeniem do wody musimy się rozebrać do stroju kąpielowego (naśladują rozbieranie się) i wykonać rozgrzewkę. Zróbmy kilka pajacyków i skłonów (wykonują ćwiczenia). A teraz siuuup (powtarzają) do wody. Oj, trochę zimno, brrr (powtarzają i pokazują jak się trzęsą z zimna). Spróbujmy zanurkować – bul, bul, bul (powtarzają i naśladują nurkowanie). Szybko się wycieramy, ubieramy (naśladują czynności) i wykonujemy dłuuuuugi skok (długi skok obunóż) do Warszawy, gdzie weźmiemy udział w maratonie, to aż 3 okrążenia wokół miasta (biegną). Chwila odpoczynku na wypicie wody (naśladują picie) i wykonujemy dłuuugi skok w góry (wykonują skok obunóż). Wspinamy się na najwyższy szczyt -Rysy, nie jest  to łatwe, ciągle ocieramy pot z czoła (naśladują). Ale już niedługo szczyt. Jesteśmy! Ale piękne widoki! Zasłużyliśmy na odpoczynek (siadają i naśladują oglądanie widoków).

3. „Polak Mały”- krótki filmik o symbolach narodowych


https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA

https://www.youtube.com/watch?v=O8lbwWF7yXo&fbclid=IwAR0p2MvlaybOoI54tVmBxZNZhTpR9ELcczaTIrxOjIkhJ9tmdS6di8SLP0Y

Symbole narodowe- to takie rzeczy, które dla każdego przedstawiciela danego narodu mają szczególną wartość. Dla nas, polskie symbole narodowe też ją posiadają. Dla Polaków symbole narodowe to podkreślenie tego kim jesteśmy, a jesteśmy Polakami. My Polacy jesteśmy osobami związanymi ze swoim krajem przez pochodzenie, ale i przez przywiązanie do tradycji oraz wiedzą przekazywaną przez pokolenia.

Pytania dla dzieci po obejrzeniu filmiku:
– Jaką nazwę nosi kraj w którym żyjemy?
– Jakie są symbole narodowe naszego kraju?
– Jaki ptak jest symbolem godła Polski?
– Jakie kolory połączone ze sobą możemy zobaczyć na fladze Polski
– Jaki tytuł nosi hymn narodowy?

-Wysłuchanie hymnu Polski: rozmowa z dzieckiem o tym w jakich okolicznościach słuchamy hymnu i jaką postawę przyjmujemy.

https://www.youtube.com/watch?v=ExX_i251Q0s

https://www.youtube.com/watch?v=MyLFTSUWRy8

Piosenka: ‚Jesteśmy Polką i Polakiem” – warto posłuchać i może nauczyć się śpiewać razem z dzieckiem.

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

4. Zabawa ruchowa- „Orły do gniazd”

Dziecko siedzi w gnieździe (okręgu zrobionego np. ze sznurka). Na sygnał rodzica (np. klaśnięcie w dłonie) wybiega z gniazda i naśladuje lot ptaka. Na inny sygnał (np. tupanie nogami) dziecko naśladuje zbieranie ziarenek (w przysiadzie pukanie palcem o podłogę). Na hasło: Do gniazda! – dziecko leci do gniazda.

5. „Orzeł biały”- praca plastyczna
Przedstawiamy kilka pomysłów na zrobienie pracy plastycznej dla utrwalenia wyglądu godła Polski.
https://pracaplastyczna.pl/index.php/symbole-narodowe/1152-godlo-z-platkow-higienicznych
http://kusiatka.blogspot.com/2017/11/godo-polski-symbole-narodowe.html#
https://www.youtube.com/watch?v=jjMBuPt6aVY
https://kolorki.net/kolorowanka/polska-godlo-orzel-swieto-3-maja-konstytucja-kolorowanka

 

6. Demonstracja flagi połączona z recytacją wiersza „Barwy ojczyste” Czesława Janczarskiego.

Wspólne powtarzanie fragmentów utworu.

 

Barwy ojczyste

Powiewa flaga,

gdy wiatr się zerwie,

A na tej fladze,

biel jest  i czerwień,

Czerwień – to miłość,
Biel serce czyste…
Piękne są nasze

barwy ojczyste.

7. Zabawa muzyczno – ruchowa „Flaga biało – czerwona”.

Podczas muzyki dziecko porusza się rytmicznie po po pokoju trzymając w ręku kartki w kolorze białym i czerwonym. Na przerwę w muzyce dziecko samodzielnie układa flagę w powietrzu lub na podłodze.

 

8. Odnajdywanie flagi Polski wśród „innych” flag
https://flagipanstw.pl/europa.htm

 

9.”Flagi duże, flagi małe” – segregowanie flag według wielkości, przeliczanie, porównywanie liczebności zbiorów.

 

10 „Polska Flaga”- pomysł na zabawę dla dziecko

https://dzieciakiwdomu.pl/2013/11/flaga-polski-zabawa-dla-dzieci-kolorowy-ryz.html?fbclid=IwAR2t9KhKnh_d0q8UOgaeTu5K29RZw6V7uMzcNiNuzJqzGjbVCSO3OBJz7LY
http://www.kreatywniewdomu.pl/2017/11/flaga-symbol-narodowy.html?fbclid=IwAR3XogAvUHQNhXTjyg_U3hwjyqmaYubZTyvG_JGwTaRHjfUs-aJTpNrZWUE

11. „ Katechizm polskiego dziecka” – nauka wierszyka Władysława Bełza

Kto ty jesteś?
-Polak mały.

-Jaki znak twój?

-Orzeł biały.

-Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.

-W jakim kraju?

-W polskiej ziemi

– Czym ta ziemia?

–  Mą Ojczyzną
– Czym zdobyta?

– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
-Kocham szczerze.

– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Coś ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.

– Coś jej winien?
– Oddać życie.

12. Zagadki dla utrwalenia symboli narodowych

 

Na czerwonej tarczy,
widnieje biały orzeł w koronie.
Kto tego symbolu nie zna,
niech ze wstydu zaraz spłonie.

(godło)

Powiewa ona, gdy wiatr się zerwie,
a na niej biel jest i czerwień.

(flaga)

Zwie się Mazurek Dąbrowskiego,
choć Wybicki jest autorem.
Pieśnią jest państwa polskiego,
Polski trzecim jest symbolem.

(hymn)

To miejsce w którym mieszkamy, to nasza ojczyzna
To nasze państwo, każdy to przyzna.
Pod biało-czerwonymi barwami się skrywa,
Jak nasz piękny kraj się nazywa? 

(Polska)

 

13.„Patriotyczny quiz” – wybieranie zachowań patriotycznych spośród innych.

Rodzic wymienia różne zachowania, zadaniem dziecka jest wybrać te (za pomocą lizaków TAK / NIE lub karteczek czerwona/zielona), które wskazują na zachowania patrioty.

 

Przykłady zachowań:

– Znam symbole narodowe.

– Potrafi ę zaśpiewać hymn.

– Gdy słyszę hymn, tańczę.

– Wybieram towary produkowane w Polsce.

– Znam i zwiedzam zabytki w Polsce.

– Podczas świąt narodowych wywieszam flagę.

– Bawię się godłem i rysuję po nim.

– Kibicuję Polskim reprezentacjom sportowym.

– Uczę się o historii naszego kraju.

– Zawieszam szalik z napisem Polska i godłem bałwanowi zimą.

Gdy  dziecko zadecyduje, że zachowanie nie jest patriotyczne, wyjaśnia, dlaczego tak sądzi.

 

14. „J jak jama” – wprowadzenie litery „J” (zadania dla dzieci starszych)
Mówiąc o Krakowie, dochodzimy do jamy smoka wawelskiego.
Najpierw szukamy słów zaczynających się na j, innych, gdzie j jest w środku
– głoskując ustalamy miejsce głoski j w słowie,potem piszemy na papierze,
na dywanie , w powietrzu.
kolorowanka-Alfabet – litera J – kolorowanki,
malowanki dla dzieci do druku

kolorowanka-litera J – ukryte litery do nauki czytania
kolorowanki i szablony do druku dla dzieci
MiastoDzieci.pl

 

Dodatkowe zadania dla dzieci  z grupy IV i V:

 

– W książeczce „Kreski, kropki…” utrwalamy pisanie literki i ćwiczymy rączkę. Ćwiczenia cz. 4 – str. 14 a, b oraz str. 20

 

– „Gdzie mieszka moja rodzina?” – to ćwiczenie ma pokazać dzieciom bogactwo miejsc w Polsce – od morza aż po góry, przez łąki, lasy i jeziora.
Dobrze mieć przed sobą mapę fizyczną Polski i nauczyć odczytywać
odpowiednio kolory- niebieski-rzeki i jeziora, brązowy i pomarańczowy – góry,
zielony – niziny. Proszę odszukać z dzieckiem nazwę Borzęcin, miejsce,
gdzie mieszkają dziadkowie, ciocia, rodzina, nazwy znane dziecku z wyjazdów,
itd. Ćwiczenia cz. 4 – str. 13 a, b

 

-W oparciu o piosenkę „Nasza Warszawska Syrenka” /sł. Zofia Holska- Albekier, muz. E. Pałłasz/ – rozmowa nt. ważnych miejsc w stolicy, obejrzenie zdjęć , pocztówek, filmu lub albumu, utrwalić nazwy – Zamek Królewski, Stare miasto, Kolumna Zygmunta, Pałac Kultury i Nauki, Warszawa, Wisła, Łazienki. Dzieci mogą spróbować układać nazwy miejsc z liter Alfabetu, wcześniej dokonując analizy sylabowej i głoskowej.

Ćwiczenia cz. 4 – str. 12 a, b

 

-„Stroje regionalne” – z Wycinanek – W 48 – 49 wypychamy sylwetę chłopca i dziewczynki oraz stroje regionalne: łowicki i kaszubski, i mocujemy je, rozmawiamy czym się różnią stroje, w czym są podobne, czy tak ubierają się obecnie ludzie, kiedy te stroje są prezentowane.

 

-W tych dniach warto wspomnieć o Unii Europejskiej i 3 maja -święto Konstytucji 3 maja – to w gestii każdego rodzica pozostawiam rozbudzanie uczuć patriotycznych i poszerzanie wiedzy historycznej, ale warto wspomnieć przeszłość, odwołać się do pięknej karty naszej historii tak, by te nazwy nie były obce. Unia Europejska ma swój hymn ”Oda do radości”, ma flagę / błękitne tło i 12 gwiazdek/. https://europa.eu/european-union/about-eu/symbols/flag_pl

Ćwiczenia cz. 4 – str. 15 a, b

 

Starszym dzieciom polecamy ćwiczenia interaktywne:

ćwiczymy pamięć–  https://view.genial.ly/5ea0605c42b8b70da806c39a

na jaką głoskę- https://view.genial.ly/5ea14f1a6489ab0dc2149d47

 

Aby podkreślić patriotyczny tydzień, zachęcamy do wykonania zdjęcia dziecka w stroju z elementami patriotycznymi np. szalik, koszulka, czapka w barwach biało-czerwonych i przesłania do nas.

Można również wykonać pyszne biało-czerwone danie. Przykładowe przepisy znajdą Państwo na stronie: http://danianaprzyjecia.blogspot.com/p/strefa-kibica.html

 

 Będzie nam niezmiernie miło, jeśli podzielą się Państwo z nami zdjęciami z wykonywanych działań.

Pozdrawiamy serdecznie i życzymy dużo zdrowia i uśmiechu.