Złota lista książek, polecanych przez

Fundację ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom

 

https://calapolskaczytadzieciom.pl/zlota-lista/lista-ksiazek-polecanych-przez-fundacje-abcxxi-cala-polska-czyta-dzieciom

 

 

Czytanie dzieciom jest ważne, służy bowiem:

  • rozwijaniu inteligencji emocjonalnej, w tym empatii i poczucia własnej
  • wartości dziecka;
  • doskonaleniu umiejętności językowych i czytelniczych;
  • nauce myślenia;
  • poszerzaniu wiedzy;
  • budowaniu umiejętności i postaw prospołecznych;
  • rozwijaniu zainteresowań i otwartości na świat;
  • budowaniu potrzeb kulturalnych oraz nawyku czytania i poszerzania
  • wiedzy; 
  • nauczaniu wartości i wzmacnianiu najlepszych cech dziecka.

Do głośnego czytania dzieciom wybierajmy książki wspierające ich rozwój:

  • skierowane do dziecka, dostosowane do jego wieku i wrażliwości,
  • nie wzbudzające lęków;
  • napisane/tłumaczone poprawnym i pięknym językiem, dobre pod
  • względem literackim;
  • wywołujące żywe zainteresowanie dziecka lub nastolatka;
  • sensowne – o czymś istotnym dla dziecka, uczące je czegoś ważnego;
  • kształtujące postawę optymizmu i wiary w siebie;
  • rozwijające poczucie humoru, także abstrakcyjnego;
  • rozwijające dobry smak, oferujące rozrywkę na wysokim poziomie;
  • rozwijające wrażliwość estetyczną;
  • niosące pozytywny przekaz moralny, w tym przesłanie szacunku wobec
  • dziecka, ludzi, innych istot, przyrody, kraju, uznanych norm społecznych
  • i sprawiedliwego prawa;
  • promujące wzorce postaw akceptowanych społecznie jako dobre, mądre,
  • sprawiedliwe, nieukazujące złych oraz niebezpiecznych zachowań jako
  • atrakcyjnych.

Jak osiągnąć maksimum korzyści z czytania dzieciom ?

  • Czytać z radością, w miłej atmosferze, by utrwalić skojarzenie czytania
  • z przyjemnością.
  • Czytać regularnie, o stałej porze – najlepiej 20 minut dziennie. Codziennie!
  • Na prośbę dziecka – czytać wielokrotnie tę sama książkę.
  • Nie czytać książek, których dziecko nie chce słuchać, które np. są dla niego
  • nudne.
  • Traktować czytanie jako przywilej, nie zmuszać do czytania i nigdy nie
  • traktować go jako kary.
  • Rozmawiać o lekturach; wyjaśniać, że nie wszystkie fikcyjne sytuacje są
  • pożądane w życiu.
  • Czytać dziecku na głos lektury szkolne, przez które samo nie może
  • przebrnąć.
  • Zapewnić obecność książek w otoczeniu dziecka.
  • Dawać przykład radości czytania, czytając sobie samemu.

 źródło: www.całapolskaczytadzieciom.pl

 

 

       Grażyna Jaworska