RECYTUJEMY PROZĘ
szkolny konkurs recytatorski w ramach projektu
Czytam, więc jestem
- Termin: 6 czerwca 2025 r.
- Cele
– Rozwijanie umiejętności pięknej recytacji prozy.
– Popieranie twórczych poszukiwań interpretacji prozy.
– Upowszechnianie kultury żywego słowa wśród dzieci i młodzieży.
– Rozwijanie zainteresowań uczniów literaturą polską i obcą.
– Prezentacja umiejętności uczniów.
- 3. Warunki uczestnictwa
– W konkursie mogą wziąć udział uczniowie klas I – VIII ( z podziałem na dwie kategorie wiekowe: klasy I – III oraz IV -VIII).
– Uczestnik konkursu przygotowuje recytację fragmentu ulubionej książki. Prezentacja nie powinna przekraczać 5 minut.
– W bibliotece szkolnej należy pobrać kartę zgłoszenia, wypełnić ją i oddać wraz z kserokopią wybranego fragmentu.
– Zgłoszenia są przyjmowane do 27 maja 2025 r.
Uwaga! Wybrane fragmenty nie mogą zawierać treści powszechnie uznanych za nieprzyzwoite lub obraźliwe.
- Kryteria oceny recytacji
– Dobór tekstu do możliwości i wieku uczestnika.
– Pamięciowe opanowanie tekstu ( Można „opracować” wybrany tekst na potrzeby swojego wystąpienia: skrócić, pominąć wyrazy czy wersy, przestawić kolejność akapitów, byle efekt końcowy tworzył zgrabną całość i nie wypaczał intencji autora, a dokonane cięcia nie były widoczne. Nie wolno jednak zmieniać tekstu tegoż utworu literackiego oraz „wzbogacać” go własnym słownictwem!)
– Kultura słowa (staranność wymowy, prawidłowa artykulacja, prawidłowe akcentowanie)
– Interpretacja ( modulowanie głosem, respektowanie znaków interpunkcyjnych, tempo mówienia…)
– Ogólny wyraz artystyczny (kontakt ze słuchaczem, gest sceniczny, kostium lub rekwizyt, skupienie na słowie, a nie nadmiernym ruchu scenicznym)
- Nagrody
– W każdej grupie wiekowej przewidziane są 3 nagrody główne (I, II, III miejsce) oraz wyróżnienia; wszyscy uczestnicy otrzymają dyplomy i drobne upominki.
– Ogłoszenie wyników odbędzie się w dniu konkursu, tj. po występie wszystkich uczestników i dokonaniu oceny przez jury.
Małgorzata Kozłowska