Logo szkoły promującej zdrowie

Logo szkoły

Definicja szkoły promującej zdrowie
Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:
- systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
- wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Polski model Szkoły Promującej Zdrowie

Standardy Szkoły Promującej Zdrowie
Przyjęty model SzPZ stanowił punkt wyjścia do opracowania czterech standardów.
| Standardy szkoły promującej zdrowie
Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia ogólnego i innych obowiązujących aktach prawnych i ponadto:
|
| Imię i nazwisko koordynatora SPZ | Justyna Szczepanik
22 752 05 24 j.szczepanik@zspborzecin.pl |
| Imiona i nazwiska członków szkolnego zespołu ds. promocji zdrowia | Renata Chruścińska, Maria Goralewska, Małgorzata Kozaryna, Michał Leśniewski, Sylwia Miksza, Agnieszka Rutkowska, Michał Skorupiński, Beata Smolarek |
Plan działań w zakresie promocji zdrowia z wybranymi problemami priorytetowymi:
OBSZAR ZADANIA/TREŚCI SPOSÓB REALIZACJI :
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA:
- Udział w zawodach sportowych w poszczególnych dyscyplinach sportu.
- Szkolny dzień sportu.
- Pozalekcyjne zajęcia sportowe.
- Zajęcia na basenie klas 4.
- Imprezy sportowe szkolne i środowiskowe : I dzień wiosny, Dzień Sportu itp.
- Aktywne przerwy.
- Wycieczki klasowe połączone z aktywnością fizyczną.
- Integracja społeczności szkolnej przez aktywność fizyczną.
- Przerwy śródlekcyjne.
- Aktywni wolontariusze
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE I ŚRODOWISKU:
- Uświadamianie, przypominanie społeczności szkolnej, iż bezpieczeństwo jest priorytetem.
- Dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych.
- Spotkania z przedstawicielami służb policji, straży miejskiej, ratownika medycznego.
- Stały monitoring sytuacji wychowawczej – identyfikowanie zagrożeń.
- Realizacja programu „Bezpieczna szkoła”.
- Warsztaty edukacyjne dla uczniów dotyczące pomocy przedmedycznej.
- Prelekcje nt. zasad bezpieczeństwa podczas ferii zimowych, wakacji oraz dnia codziennego.
- Udział w konkursach, programach poświęconych tematyce bezpieczeństwa.
- Zajęcia przygotowujące do zdobycia karty rowerowej.
- Nabywanie umiejętności zachowania się w czasie ogłaszania alarmu przeciwpożarowego w szkole.
- Bezpieczny wolontariusz.
PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE:
- Wskazywanie społeczności szkolnej prawidłowych nawyków żywieniowych oraz uświadamianie, jakie zagrożenia są związane z nieprawidłowymi zachowaniami względem własnego zdrowia.
- Dbałość o kulturę spożywania posiłków.
- Promowanie zdrowego stylu życia.
- Ekologia – wpływ środowiska na nasze zdrowie.
- Zajęcia z wychowawcą na temat prawidłowego odżywiania, prelekcje na lekcjach wychowania do życia w rodzinie, biologii, na temat prawidłowego stylu życia.
- Warsztaty z dietetykiem.
- Prelekcje dla rodziców podczas zebrań.
- Udział w konkursach, akcjach związanych z tematyką odżywiania i prawidłowego stylu życia.
- Udział w programach edukacyjnych poświęconych żywieniu i aktywności fizycznej.
- Gazetka – tablica poświęcona edukacji promującej zdrowiej.
- Udział w konkursach, programach, akcjach ekologicznych.
- Organizacja zdrowego tygodnia.
- Prelekcje na temat nie marnowania żywności oraz segregacji odpadów
PROFILAKTYKA ZDROWOTNA:
- Działania mające na celu zapobieganie chorobom.
- Utrwalanie prawidłowych wzorców zdrowego stylu życia.
- Zapobieganie chorobom poprzez kontrolowanie nawyków higienicznych.
- Bilans zdrowia wykonany przez pielęgniarkę szkolną.
- Spotkania z psychologiem szkolnym.
- Spotkanie z dietetykiem.
- Diagnoza sprawności fizycznej poprzez wybrane testy.
- Programy profilaktyczne realizowane w szkole.
- Warsztaty profilaktyczne dla uczniów.
- Szkolenia dla nauczycieli.
- Udział w akcjach i kampaniach poświęconych zagrożeniom tj. palenie papierosów, narkotyki, dopalacze, alkohol itp.
- Radzenie sobie z krytyką, presją, stresem, negatywnymi emocjami. Rozwijanie pozytywnego myślenia o samym sobie, wiary w siebie.
HIGIENA OSOBISTA ORAZ NAUKI I PRACY:
- Dążenie do uzyskania jak najlepszego samopoczucia i zdrowia osiągalnego dla człowieka w najkorzystniejszych dla niego warunkach.
- Utrzymanie i wzmocnienie zdrowia oraz rozwijanie pełnej sprawności i aktywności fizycznej, psychicznej i umysłowej organizmu człowieka w każdym wieku.
- Spotkanie z pielęgniarką szkolną.
- Prelekcje na lekcjach wychowawczych, biologii, wychowania do życia w rodzinie, wychowania fizycznego na temat higieny osobistej.
- Przeprowadzanie fluoryzacji zębów.
- Stworzenie w szkole stref aktywności i odpoczynku.
- Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno- zdrowotnych.
- Zasady właściwego doboru stroju w różnych porach roku.
- Właściwe warunki do utrzymania higieny osobistej przez uczniów i pracowników szkoły tj. w łazienkach zapewniony dostęp do bieżącej ciepłej i zimnej wody, mydła w dozownikach, suszarek lub ręczników jednorazowych do rąk, papieru toaletowego oraz tzw. „różowej skrzyneczki”.
- Współpraca z sanepidem – prelekcje, informacje, ulotki.
Ważniejsze wyniki przeprowadzonej autoewaluacji działań:
Wszystkie zaplanowane działania, podjęte w celu poprawy zdrowego stylu życia poprzez zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną na łonie natury w otulinie Kampinoskiego Parku Narodowego, zostały zrealizowane.
Przeprowadzona ewaluacja działań w ramach programu Szkoła Promująca Zdrowie wskazuje na zwiększenie świadomości całej społeczności szkolnej o konieczności prowadzenia zdrowego stylu życia poprzez zdrowe odżywianie, higienę osobistą i uprawianie różnych form aktywności fizycznej. Zdecydowana większość uczniów dostrzega konieczność zmiany nawyków żywieniowych oraz sposobów spędzania wolnego czasu na bardziej aktywny. Uczniowie, nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni oraz rodzice w pełni akceptują założenia programu Szkoła Promująca Zdrowie i prowadzone w ramach programu działania. Działania i zmiany wprowadzone w ostatnich latach pozytywnie wpływają na społeczność szkolną, funkcjonowanie szkoły oraz promocję placówki w środowisku lokalnym, są akceptowane i wszyscy chętnie w nich uczestniczą. Uczniowie zauważają różnorodność działań mających na celu poprawę ich kondycji fizycznej. Mimo zadowalających wyników naszej pracy, będziemy kontynuować, uatrakcyjniać i promować dotychczasowe działania, aby nadal dbać o zdrowie i kondycję fizyczną całej społeczności szkolnej.
Edukacja zdrowotna jest nieodłącznym elementem promocji zdrowia i szkoły promującej zdrowie. Przedstawiciele społeczności szkolnej, aby działać na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi, muszą zostać wyposażeni w odpowiednie kompetencje. Zgodnie z wieloma dokumentami międzynarodowymi (w tym Konwencją o Prawach Dziecka) edukacja zdrowotna jest podstawowym prawem każdego dziecka. Stan zdrowia społeczeństwa w Polsce, w tym także dzieci i młodzieży, jest niezadowalający. Dobrze realizowana edukacja zdrowotna to szansa, że uczniowie i absolwenci szkoły będą w przyszłości lepiej rozumieli, umieli i chcieli dbać o zdrowie swoje i innych ludzi oraz o swoje środowisko. Jest to także szansa dla nauczycieli i innych pracowników szkoły. Im także potrzebna jest edukacja zdrowotna, aby dokonywać wyborów sprzyjających zdrowiu, lepiej radzić sobie i kierować zmianami, jakie niesie reforma edukacji i codzienne życie. Zapewnienie odpowiedniej jakości realizacji edukacji zdrowotnej w szkole wymaga określenia standardów i monitorowania stopnia jego osiągania przez realizatorów.
Można uznać, że pozytywny klimat społeczny szkoły decyduje o jakości życia szkoły i jest zasobem dla zdrowia uczniów i pracowników. Działania informacyjne i praca nad upowszechnianiem koncepcji SzPZ, jej zrozumieniem i akceptacją powinna być procesem ciągłym, powtarzanym okresowo, a dla nowych członków społeczności szkolnej powinna być prowadzona na początku każdego roku szkolnego.
Szkoła promująca zdrowie tworzy klimat społeczny sprzyjający: – satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników, – zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, – uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej.
Wnioski:
- Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych zadań.
- Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
3.Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
4.Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
————————————————————————————————————————————–

POKAZ MODY EKOLOGICZNEJ
W trakcie Tygodnia Ekologicznego w naszej szkole zorganizowany został POKAZ MODY EKOLOGICZNEJ. Chętni uczniowie przygotowali na tę uroczystość stroje zrobione z niepotrzebnych już materiałów i przedmiotów. Były to bardzo oryginalne prace wykonane według autorskich pomysłów dzieci, które podczas zabawy uczyły się ekologii. Cała uroczystość zakończyła się tańcami podczas dyskoteki szkolnej.
Sylwia Miksza
————————————————————————————————————————————-

Fot. Grażyna Jaworska
—————————————————————————————————————————————

Dnia 19.03.25r. klasy drugie odwiedziły Kampinoski Park Narodowy. Dzieci brały udział w warsztatach w terenie oraz lekcji muzealnej. Uczniowie mięli okazję poznać historię powstania KPN oraz dowiedzieć się jakie gatunki roślin i zwierząt można spotkać w pobliskim lesie.
Justyna Sołdaczuk
————————————————————————————————————————————-

Smacznie, zdrowo, kolorowo, czyli robimy sałatkę “Witaminowa bomba”.
Klasa 2b poznała już zasady zdrowego stylu życia i doskonale wie, że bardzo ważne jest prawidłowe odżywianie się. Od teorii czas było przejść do praktyki. Uczniowie zrobili podczas zajęć w szkole sałatkę “Witaminowa bomba”. Przy okazji uczyli się wykonywać wszystkie czynności wg. instrukcji oraz przestrzegać zasady higieny i estetycznego podania oraz kulturalnego spożywania posiłku.. Nauce towarzyszyło dożo pozytywnych emocji, a samodzielnie wykonany posiłek smakował wszystkim wyśmienicie.
——————————————————————————————————————————-

W tym tygodniu wolontariuszki prowadzą w szkole warsztaty kulinarne. Uczą dzieci, jak przyrządzić “prawdziwe” tzatziki i sałatkę grecką. Uczniowie przygotowują jedzenie pod opieką wolontariuszek, a następnie jedzą zrobione przez siebie potrawy.
SAŁATKA GRECKA (4 porcje):
4 duże słodkie pomidory,
2 ogórki,
garść oliwek KALAMATA,
jedno opakowanie greckiego sera feta – około 300 gram,
pól cebuli (czerwonej lub cukrowej),
szczypta oregano,
szczypta soli,
łyżeczka octu winnego,
3 łyżki oliwy greckiej.
TZATZIKI (4 porcje):
pół litra jogurtu greckiego,
2 ogórki (należy je obrać ze skórki, zetrzeć na tarce z dużymi oczkami i odcisnąć z soku),
2 ząbki czosnku (należy je zetrzeć na tarce z małymi oczkami),
szczypta soli,
łyżeczka octu winnego,
łyżka oliwy greckiej.
SMACZNEGO!
Iwona Jaźwińska i Katarzyna Sowińska
—————————————————————————————————————————–
POKAZ MODY EKOLOGICZNEJ I DYSKOTEKA

Z okazji Dnia Ziemi w naszej szkole odbył się Tydzień Ekologiczny. Jedną z jego atrakcji był POKAZ MODY EKOLOGICZNEJ. Chętni uczniowie przygotowali na tą okazję zaprojektowane przez siebie stroje, które wykonali z niepotrzebnych już przedmiotów oraz materiałów przeznaczonych na śmietnik. Swoje piękne dzieła mogli zaprezentować na wspomnianym wcześniej pokazie. Później odbyła się dyskoteka i zabawa bańkami otrzymanymi w ramach nagrody.
Sylwia Miksza
———————————————————————————————————————————–

Podczas Tygodnia ekologicznego uczniowie klas 1-3 założyli przed szkołą ogródek. Zasadzili w nim zioła: miętę, tymianek, rozmaryn, bazylię, lubczyk, pietruszkę. Dodatkowo dzieci przyniosły mnóstwo sadzonek bylin i innych roślin, które znalazły swoje miejsce przed szkołą. Teraz możemy je podziwiać i obserwować jak rosną.
Sylwia Miksza
—————————————————————————————————————————————

—————————————————————-
ZĘBY ZDROWE MAMY, BO CHĘTNIE O NIE DBAMY








————————————————————————————————————————————

BIERZEMY UDZIAŁ W PROGRAMIE “OWOCE W SZKOLE”










—————————————————————–
Kampania informacyjno-edukacyjna “Znamię! Znam je?”

W ramach Tygodnia Ekologicznego klasy 1-3 zagospodarowywały przyrodniczo przestrzeń wokół szkoły. Uczyły się sadzić sadzonki roślin
oraz siać nasiona. Dobierały z pomocą dorosłych odpowiednie dla nich miejsce. Łączyły pasujące ze sobą kolory. Ta lekcja przyrody sprawiła, że już teraz wokół szkoły jest wesoło i kolorowo.
Ponadto każdego dnia dzieci będą mogły obserwować wegetację roślin i efekty swojej pracy.

Opiekun samorządu szkolnego klas 1-3
Sylwia Miksza
————————————————————————————————————————————
PROFILAKTYKA CZERNIAKA
ORGANIZATOR
Organizatorem V Ogólnopolskiego Programu Profilaktyki Czerniaka jest
Studenckie Koło Naukowe ONKOMA przy Klinice Gastroenterologii
Onkologicznej w Narodowym Instytucie Onkologii im. Marii
Skłodowskiej-Curie w Warszawie – Państwowym Instytucie Badawczym
działając we współpracy z Akademią Czerniaka – sekcją naukową
Polskiego Towarzystwa Chirurgii Onkologicznej.
PODSTAWA MERYTORYCZNA DO REALIZACJI PROGRAMU
Czerniak (nowotwór złośliwy wywodzący się z melanocytów) nadal
pozostaje jednym z wyzwań dla zdrowia publicznego. Według najnowszych
danych Krajowego Rejestru Nowotworów w 2019 roku odnotowano ponad 3 700
nowych rozpoznań czerniaka oraz aż 1765 zgonów. W porównaniu tylko z
danymi z 2010 oznacza to przyrost o PRAWIE 50%. Według estymacji
Krajowego Rejestru Nowotworów tylko w ubiegłym roku zanotowano aż
4356 przypadków nowych zachorowań, co w porównaniu z rokiem 1980
stanowi WZROST AŻ O 712%! Co więcej, na czerniaka można zachorować w
każdym momencie życia. Nie istnieje limit wieku, po przekroczeniu
którego ryzyko czerniaka maleje. Zasadniczą przyczyną niniejszego
stanu jest nadal rozpoznawanie nowotworu w zaawansowanym stadium, co
wynika nadal ze zbyt niskiej świadomości społecznej na temat
czerniaka – czym jest, jakie są czynniki ryzyka zachorowania oraz
jakie są metody skutecznej profilaktyki.
PODSTAWA PRAWNA DO REALIZACJI PROGRAMU
Realizacja programu wynika z zapisów zawartych w załączniku do
uchwały nr 10 Rady Ministrów z dnia 4 lutego 2020 r. w sprawie
przyjęcia programu wieloletniego pn. NARODOWA STRATEGIA ONKOLOGICZNA NA
LATA 2020-2030 (M.P. z 2020 r. poz. 189) oraz w § 2 UST. 1 PKT 1 LIT.
C ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 3 KWIETNIA 2019 R.
w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkól (Dz. U. z
2019 r. poz. 639 ze zm.), w którym to dookreślono, iż uczniowie w
ramach godziny wychowawczej powinni realizować na zajęciach z
wychowawcą treści dotyczące istotnych problemów społecznych, w tym
kwestie zdrowotne. Ponadto w wymaganiach szczegółowych przedmiotu
biologii zawarto, iż uczeń m.in. powinien znać budowę skóry oraz
wykazywać związek pomiędzy nadmierną ekspozycją na promieniowanie
ultrafioletowe a zachorowalnością na nowotwory skóry. Oznacza to tym
samym, iż uczniowie realizują program w ramach ISTNIEJĄCEJ SIATKI
GODZIN, a nie w ramach godzin ponadwymiarowych. Swoistą klamrę
podsumowującą podjęte działania w ciągu całego roku stanowi
Ogólnopolski Tydzień Profilaktyki Czerniaka, który w przyszłym roku
świętować będziemy po raz dwunasty.
GRUPA DOCELOWA PROGRAMU
Grupę docelową programu stanowią UCZNIOWIE SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
(wszystkie klasy siódme i ósme) oraz UCZNIOWIE SZKÓŁ
PONADPODSTAWOWYCH (wszystkie roczniki klas). Po skończonych zajęciach
uczniowie będą znać złote zasady profilaktyki czerniaka, zdobędą
umiejętność przeprowadzenia samobadania skóry czy też
różnicowania zmian podejrzanych o charakter nowotworowy ze zwykłymi
znamionami na podstawie zasady ABCDE _(„czerniakowe abecadło”)._
Warto również podkreślić, iż dzięki zdobytej wiedzy nastolatkowie
mogą stać się ambasadorami akcji w swoich lokalnych środowiskach,
zachęcając rodzinę i znajomych do podjęcia tych niezwykle prostych
acz skutecznych działań profilaktycznych.
LICZBA GODZIN PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
Program przeznaczony jest na 1 JEDNOSTKĘ LEKCYJNĄ NA ODDZIAŁ KLASOWY,
którą należy zrealizować DO 1 KWIETNIA 2023 ROKU. Oznacza to, że
docelowa liczba godzin do zrealizowania w przypadku szkół
ponadpodstawowych stanowi RÓWNOWARTOŚĆ SUMY wszystkich oddziałów
klasowych, natomiast w przypadku szkół podstawowych RÓWNOWARTOŚĆ
SUMY oddziałów klas siódmych i ósmych. Z przeprowadzonych zajęć
należy sporządzić sprawozdanie (formularz sprawozdania w formacie
Excel zostanie udostępniony w terminie późniejszym) i przesłać do
koordynatora w uzgodnionej formie (mailowo lub w wersji papierowej) w
terminie uzgodnionym z koordynatorem. Przypominamy, iż sprawozdania
zbiorcze od Państwa koordynatorów winny spłynąć DO 23 KWIETNIA 2023
ROKU, dlatego rekomendujemy, by wyznaczyć szkołom termin 2 tygodnie
wcześniej tj. DO 9 KWIETNIA 2023 ROKU.
REALIZATORZY PROGRAMU
Realizatorami programu mogą być m.in.: biolodzy, wychowawcy klas,
pedagodzy bądź pielęgniarki szkolne w ramach godziny wychowawczej.
Gorąco zachęcamy, by szkoły wyznaczały również szkolnych
koordynatorów/liderów, co ułatwi Państwu dalszy kontakt z placówką
przy realizowaniu programu.
MATERIAŁY
Wszelkie materiały niezbędne do realizacji programu znajdują się pod
linkiem
https://onkosys-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/michal_siwik_teams_pib-nio_pl/EiKKxdci0CNNlfuxvPiLYdgBQz3A0fE0KKAq_MQsdLWVHw
[1]. Aby uzyskać dostęp do wszystkich treści wystarczy, że klikną
Państwo w powyższy link, przy czym zalecamy korzystanie z
przeglądarek Google Chrome lub Mozilla Firefox. Mogą je Państwo
przeglądać na komputerach i urządzeniach mobilnych, jak i pobrać na
swój sprzęt, by mieć dostęp do materiałów również w wersji
offline. W przypadku ewentualnych problemów technicznych związanych z
działaniem linku proszę zgłaszać je do lokalnych koordynatorów z
ramienia organu prowadzącego szkołę, którzy to są w bieżącym
kontakcie z organizatorem programu.
Przygotowany pakiet materiałów zawiera:
* 25-minutowe SZKOLENIE DLA NAUCZYCIELA w formie filmu z udziałem
Prof.dr hab.n.med. Piotra Rutkowskiego
* Poradnik metodyczny dla nauczyciela wraz z proponowanym scenariuszem
zajęć
* Prezentacja multimedialna dot. czerniaka
* Materiały graficzne (złote zasady ochrony skóry, ABCDE czerniaka,
zdjęcia czerniaków, plakat oraz ulotka dot. czerniaka etc.)
* Materiały filmowe do wykorzystania na lekcji (film dla uczniów,
film #NieSpieczRaka z udziałem Marysi Winiarskiej oraz Zosi
Zborowskiej-Wrony)
Jedną z tegorocznych nowości jest link do dwóch interaktywnych gier,
gdzie razem z uczniami mogą Państwo sprawdzić zdobytą wiedzę
podczas zajęć. Linki do gier znajdują się w powyższym folderze, do
którego link znajduje się powyżej.
_Pozostaję z szacunkiem, _
LEK. MICHAŁ SIWIK
_Młodszy asystent, Opiekun Studenckiego Koła Naukowego Onkoma_
E-MAIL:
Klinika Onkologii i Radioterapii
Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie
– Państwowy Instytut Badawczy
02-781 Warszawa, ul. W. K. Roentgena 5
www.pib-nio.pl [2]
Links:
——
[1] https://onkosys-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/michal_siwik_teams_pib-nio_pl/EiKKxdci0CNNlfuxvPiLYdgBQz3A0fE0KKAq_MQsdLWVHw
[2] https://www.pib-nio.pl/































